niedziela, 28 sierpnia 2016

Tort Krówka




Taki tort marzył mi się od dawna, ale na mojej liście wypieków do wypróbowania jest tyle rzeczy, że zawsze robiłam coś innego. Częściej już robiłam ciasto krówkę w klasycznej wersji (klik po przepis) - na pewno jest z nią mniej pracy, ale też odrobinę gorzej się kroi. Wczoraj się jednak zmobilizowałam, przerobiłam ten przepis, dostosowałam i muszę przyznać, że wyszło bardzo smacznie. Jak ciasto wyglądało w trakcie składania możecie zobaczyć na nowym instagramie bloga (klik). Polecam!


Uwagi:
1) biszkopt można przygotować dzień wcześniej
2) budyń do masy budyniowej trzeba też zrobić wcześniej (niekoniecznie dzień wcześniej, ale np. rano), żeby dobrze zdążył wystygnąć, zanim zmiksujemy go z masłem
3) masy śmietanowej nie należy przygotowywać wcześniej, żeby nie stała zbyt długo w cieple; polecam zrobić ją, gdy będziemy mieć już gotowe, złożone, schłodzone ciasto
4) przed przystąpieniem do produkcji polecam zapoznać się dokładnie z przepisem, aby mieć dokładny ogląd sprawy ;) przepis jest dość długi, ale też nieskomplikowany
5) proponuję wszystkie warstwy składać w tortownicy, tzn. ułożyć dolny biszkopt w tortownicy, w której się piekł (wyłożonej papierem), położyć budyń, schładzać itd., jak dalej przedstawię w przepisie. Chodzi o to, że wtedy nic nam się nie wyleje poza biszkopt.

Składniki
Biszkopt
  • 5 jajek
  • 1/2 szklanki cukru 
  • szklanka mąki tortowej
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej
  • 5 łyżek oleju
  • szczypta soli
  • łyżeczka proszku do pieczenia
Białka oddzielić od żółtek, ubić na sztywno ze szczyptą soli. Dodać cukier, olej, żółtka, wymieszać. Do masy dodać mąkę wymieszaną z proszkiem i mąkę ziemniaczaną. Przełożyć do tortownicy o śr. 20 cm (dno wyłożone papierem do pieczenia). Piec ok. 25-30 min. w temp. 180 stopni C. Wystudzić.


Nasączenie
  • 1/2 szklanki gorącej wody
  • 1,5 łyżki cukru
  • sok z 1/2 cytryny
  • 3 łyżki wódki
W wodzie rozpuścić cukier. Odstawić do lekkiego ostudzenia. Dodać sok z cytryny i alkohol, wymieszać.


Masa budyniowa
  • 1 1/3 szklanki pełnego mleka
  • 2 łyżki cukru z wanilią
  • żółtko
  • łyżka mąki ziemniaczanej
  • 2 łyżki mąki pszennej
  • 100 g miękkiego masła
Szklankę mleka zagotować z cukrem z wanilią, w pozostałej 1/3 szklanki rozmieszać żółtko i oba rodzaje mąki. Na gotujące się mleko wlać mieszankę mączną i mieszając ugotować budyń. Wystudzić. Zimny zmiksować z masłem.


Masa śmietanowa
  • 500 g schłodzonej śmietany 36%
  • 250 g mascarpone
  • łyżka cukru pudru
Śmietankę ubić na sztywno, dodać mascarpone i cukier, zmiksować.


Ponadto
  • puszka masy krówkowej
  • 10 krakersów, pokruszonych
  • tabliczka gorzkiej czekolady, startej na tartce


Biszkopt przekroić na pół. Ułożyć w tortownicy, wyłożonej papierem do pieczenia i zapiąć obręcz. Nasączyć połową przygotowanego ponczu. Wyłożyć masę budyniową na środek i rozsmarować, posypać pokruszonymi krakersami. Włożyć na pół godziny do lodówki, żeby masa związała. Po tym czasie podgrzać w kąpieli wodnej masę krówkową i rozsmarować na krakersach. Przykryć drugą połową biszkoptu i go nasączyć. Schłodzić w lodówce przez 2 h. Następnie wyjąć tort z tortownicy, ułożyć na paterze i posmarować z wierzchu i boków masą śmietanową. Posypać startą czekoladą i ponownie schłodzić w lodówce (najlepiej przez całą noc).



2 komentarze:

  1. Bardzo lubię ciasto "krówka" w klasycznej wersji więc tort też na pewno by mi zasmakował...;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ mam ochotę na takie smaki... :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny na blogu i pozostawiony komentarz :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...